Sankt Hans 2019

Sankt Hans i traditionens og fællesskabets navn

Også på Ringkøbing Havn viste den danske sommer sig fra sin bedste side. Rigtig mange mennesker havde taget imod invitationen fra Ringkjøbing Sejlklub til at komme til Sankt Hans med bål på strandkanten.

”Vi er både taknemmelige og benovede over, at sejlklubbens lille arrangement kan trække så mange mennesker ned på græsset bag rådhuset.” fortæller Flemming Merrild, der er formand for Ringkjøbing Sejlklub. ”mon ikke, at vejret hjalp os” fortsætter han. ”jeg er ikke så naiv, så jeg tror på, at det var båltaleren, der trak folk af huse” siger han med et smil. Det var nemlig Flemming selv, der holdt talen. En tale, der tog udgangspunkt i tradition, kærlighed til vores land – vores egn – vores by, og fællesskab. Fællesskab om at samles om et bål, fællesskab om at værne om vore fælles værdier. Står vi sammen, kan vi løfte meget. Men talen indeholdt også en løftet pegefinger, for fællesskabet kan også til noget dårligt. Vi er gode til at falde ind i hylekoret; at gå hovedløst med flertallet uden at tænke os om.
”I dag brænder vi jo ikke nogen på bålet. Nej for vi bryster os at, at vi er civiliserede. Men vi er gode til at falde ind i hylekoret, når flertallet på et socialt medie falder over en episode, en virksomhed eller en person, der har gjort sig uheldig bemærket. Så er vi hurtige til at kommed med en bidsk bemærkning eller et like. Bare et enkelt klik med musen, så er vi med til at bedømme og fordømme. I dag bruger vi ikke et bål. Nej i dag bruger vi f.eks. Facebook. I dag hedder det ikke hekseafbrænding. I dag hedder det shit storm.” Sagde Flemming Merrild i sin tale.

En del af de mange tilhørere blev på pladsen og nød den dejlige sommeraften og solens sidste stråler, mens bålet langsomt brændte ud.