Brev fra Jens konge

I anledning af Ringkjøbing Sejlklubs 100års jubilæum modtog klubben nedenstående brev. Brevet er et følgebrev til Gregers Tangs gamle ærespræmie, som Jens Konge Rasmussen forærede Ringkjøbing Sejlklub i anledning af jubilæet.

Ringkøbing Sejlklub 1912 - 1922  Ærespræmie

I mine drengedage, jeg har vel været 10-12 år gammel, nød jeg meget at besøge Gregers Tang. Gregers boede i hus med sin søster, Bisse blev hun altid kaldt; jeg ved ikke hvad hun egentlig hed. Huset var en stor to etagers bungalow på Herningvej, lige ved indgangen til den sportsplads, der dengang lå der hvor Kronager boligerne nu ligger. Gregers var rigtig spændende at besøge, han var jo uddannet skibssnedker, og havde et stort værksted i kælderen. Der var altid noget spændende at se på i Gregers´ kælder, for han lavede mange ting i træ til sit elskede skib "Pirat", som han selv havde bygget i 1919, eller til andre som havde behov for en stump til båden. Jo, Gregers var meget hjælpson, man gik aldrig forgæves til ham, hvis der var en træopgave, man ikke selv magtede. Det skortede heller ikke på at jeg fik lov til at bruge hans værktøj, selvfølgelig under kyndig vejledning, og nøje opsyn af Gregers.
Oppe i stuen havde Gregers et mahogny skrivebord, sikkert lavet af ham selv, hvor der fantes mange, for en knægt som mig, interessante ting. Blandt disse ting var også denne ærespræmie fra Ringkjøbing Sejlklub. Jeg var meget interesseret i denne figur, den lugtede i min fantasi lidt af langfart og drama på de store have, hvilket blev understøtte af de drabelige historier, som Gregers kunne fortælle.
Bisse og Gregers holdt altid juleaften hos os, det var en tradition, der var startet før jeg kan huske. En af de sidste juleaftner før Gregers døde, havde han Ærespræmien med, den skulle jeg have, "for vi havde haft så mange gode timer med at snakke om ham!" som Gregers sagde.

Nu er vi nået 100 år frem i tiden, så jeg synes det vil være passende, at Ærespræmien vender tilbage til Ringkjøbing Sejlklub, der for 100 år siden har indstiftet præmien. Desværre er jeg ikke i stand til at fortælle hvilke regler der har været for at vinde præmien. Gregers har uden tvivl gjort sig fortjent til den ved at vinde en række kapsejladser i starten af forrige århundrede. Ikke nok med at han har vundet præmien, men han har gjort det så grundig at han har vundet den til ejendom.

Til lykke med de 100 år - må de næste 100 år give mange gode stunder i Ringkjøbing Sejlklub.

underskrevet

Jens Konge Rasmussen
(Tidligere Ringkøbingsejler)

17.november 2012

(Jeg er først nu blevet opmærksom på, at man i 1922 har skrevet Ringkøbing uden 'j', men det kan være en skrivefejl, eller gravøren har ikke kunnet få plads til dette bogstav).